تبلیغات شهری یا محیطی چیست؟
امروزه یکی از روشهای تبلیغاتی مؤثر، تبلیغات شهری یا محیطی میباشد.
این روش به دلیل جذابیت، زیبایی، ایجاد تنوع در محیط، هزینه پایین (درمقایسه با تبلیغات تلوزیونی و سایر رسانههای تصویری)،
عدم هرگونه آلایندگی محیطی، گسترده بودن و…. از بهترین روشهای تبلیغات به شمار میرود.
تبلیغات شهری شامل انواع تابلوهای تبلیغاتی در معابر، بنرهای موجود در
پلها، تابلوهای بزرگراهها، تبلیغات روی بدنه اتوبوسها و سایر وسایل
نقلیه، میادین ورزشی و… میباشد.
در سالیان قبل تبلیغات شهری به شکل نقاشی و طراحی روی بوم یا دیوار انجام میگرفت.
با پیشرفت تکنولوژی و ورود انواع نرم افزارهای طراحی ، دستگاههای چاپ و
وجود بنر و فلکسهای عریض و طویل تبلیغات محیطی، تغییر بسیاری کرد.
در تبلیغات شهری از ابزار، المان یا سازههای مختلفی استفاده میشود که در ادامه به چندمورد از آنها اشاره میکنیم:
1- پرتابلهای شهری 
این سازهها توسط سازمان زیباسازی شهرداری در طول خیابانها نصب شدهاند؛
و کارفرمایان در صورتی که تمایل داشته باشند بنرهای تبلیغاتی خود را روی
این سازهها نصب کنند، باید طرح بنر خود را به سازمان زیباسازی ارائه کند.
در صورت رد شدن طرح، کارفرما باید تغییرات لازم را روی طرح خود اعمال کند
و مجددا آن را به سازمان زیباسازی ارائه دهد.
در صورت تأیید شدن طرح، پیمانکارهای انجصاری سازمان زیباسازی برای نصب تبلیغات اقدام میکنند.
در پرتابلهای شهری در انتخاب فضای مورد نظر محدودیت وجود دارد.
2- لمپوست 
این سازه نوع جدیدی از تبلیغات محیطی است که از میلههای مستطیلی در ابعاد یک متر در سه متر تشکیل شده است.
که روی آن پارچههای تبلیغاتی قرار میگیرد.
به دلیل کم هزینه بودن این روش، بیشتر افراد میتوانند، از این سازهها برای تبلیغات کسب وکار خود استفاده کنند.
برای استفاده از لمپوست نیز مانند پرتابلهای شهریف باید به سازمان زیباسازی شهرداری مراجعه کنید.
3- بیلبورد 
بیلبورد به معنای هر نوع پوستر یا آگهی خیابانی است.
اما امروزه به تابلوهای بزرگ تبلیغاتی موجود در خیابانها و اتوبانها اطلاق میشود.
این سازه در خیابان یا بزرگراهها در ابعاد مختلف و به شکلهای تک وجهی، دووجهی، سه وجهی، سه وجهی کرکرهای، گردان و… تهیه میشود.
این نوع تبلیغات باید در اندازه بزرگ طراحی و نصب شود، تا از فاصلههای دور نیز قابل مشاهده باشد.
برای طراحی این تابلوها باید با شرکتهای آگهی و تبلیغاتی تماس بگیرید.
همچنین برای سفارش و رزرو جایگاه تابلوهای تبلیغاتی خود باید به سازمان زیباسازی شهرداری مراجعه کنید.
4- تابلوی سه وجهی پریزما 
پریزما یک تابلوی تبلیغاتی به شکل منشور با قابلیت چرخش است.
به دلیل متحرک بودن، بیشتر باعث جلب توجه شده و ماندگاری بیشتری در اذهان دارد.
از این نوع تبلیغات در اندازههای بزرگ برای تبلیغات شهری یا محیطی و در اندازههای کوچک در فضای داخلی استفاده میشود.
5- تلوزیونهای شهری 
تلوزیونهای شهری از ابزار تبلیغاتی مناسب به شمار میرود که بیشتر در میدانهای مهم و بزرگ شهرها در اندازههای بزرگ نصب میشود.
نحوه محاسبه هزینه استفاده از از این تلوزیونها به ثانیه است.
6- مترو 
مترو.
به صورت فراگیر در تهران استفاده میشود.؛ و به دلیل استفاده تعداد نفرات
زیاد( حدود دو و نیم میلیون نفر در روز) از آن ،یکی از بهترین ابزار برای
تبلیغات، مترو شناخته شده است.
فضای داخلی ایستگاهها و همچنین واگنهای قطار محل مناسبی برای نصب تبلیغات است.
7- وسایل نقلیه عمومی 
شاید فکر کنید امروزه افراد کمتری با وسایل نقلیه عمومی رفت و آمد میکنند.
اما به دلیل وجود ترافیک سنگین و اعمال طرحهای ترافیک، امروزه مردم برای رفت و آمدهای خود وسایل نقلیه عمومی را ترجیح میدهند.
بنابراین میتوان از بدنه این وسایل و همچنین فضای داخلی آنها به ویژه اتوبوس، برای تبلیغات استفاده کرد.
نکته مهم درباره این موضوع این است که علاوه بر دیده شدن تبلیغات توسط مردمی که از این وسایل برای سفرهای خود استفاده میکنند،
سایر افرادی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده میکنند و همچنین عابرین پیاده نیز تبلیغات را مشاهده میکنند.