چگونگی هدفگذاری در کسبوکارهای اینترنتی
تا به حال، بسیاری از کسبوکارها مطمئن بودهاند اگر هدف گذاری صحیحی برای فعالیتهای خود اتخاذ کنند، در دستیابی به آنها بسیار موفقتر خواهند بود. اما چگونه باید اهدافی انتخاب کرد که واقعا بتوان به آن رسید؟ یا اهداف فازی هستند؟ چگونه در راستای اهداف خود حرکت کنیم؟ این سوالات به خصوص در کسب وکارهای اینترنتی بسیار مطرح هستند.
اگر شما هم این سوالات را در ذهن دارید، بدانید که تنها نیستید. تنها یک سوم از مدیران ارشد میتوانند هدف گذاری و اهداف خود را به درستی انتخاب و اولویتبندی کنند.
یک نظریهی کامل در رابطه با هدف گذاری وجود دارد، به نام اهداف SMART که در ادامه بیشتر در مورد آنها میخوانید. اهداف SMART به کسب وکارهای اینترنتی کمک خواهند کرد، بهتر هدفگذاری کنند و کارایی بیشتری داشته باشند.
اما اهداف SMART دقیقا چیستند؟
واژهی اهداف SMART مخفف خاص و واضح(specific)، قابلیت سنجش(measurable)، توافق شده(agreed upon)، واقعبینانه(realistic) و محدود به زمان(time-based) است. بیایید بیشتر آنها را بشکافیم.
اهداف خاص و واضح
اهداف شما باید به گونهای باشند که هر کسی به راحتی متوجه آن شود.
مشتری، اعضای تیم، سهامداران، همه و همه باید در یک جهت حرکت کنند. هنگام تهیه پیشنویس از اهدافتان از خود بپرسید که:
- چه کسی درگیر این هدف خواهد بود؟
- چه کاری باید دقیقا انجام شود؟ چه کسی چه کاری را انجام خواهد داد؟
- آیا این هدف به منابع اولیه خاصی نیاز دارد؟
قابلیت سنجش
چگونه میتوان زمانی را تعیین کرد که یک هدف قابلیت برآورده شدن دارد.
یک هدف علاوه بر خاص بودن باید قابل سنجش و اندازهگیری باشد. برای اینکه مطمئن شوید هدف شما قابل سنجش است، این دو سوال را از خود بپرسید:
- آیا میتوانم به این هدف عددی اختصاص دهم؟
- چطور میتوان نتیجه بگیریم که به این هدف رسیدیم یا نه؟ اگر نه چه کارهایی باید صورت دهیم تا به آن برسیم.
توافقی بودن
به عنوان یک بازاریاب، همواره باید با بخشهای مختلف سازمان در هماهنگی باشید.
هنگام تعیین یک هدف باید با کل تیم مشورت کنید تا اهداف شما واقعی و درست تنظیم شوند.
به عنوان مثال، ممکن است شما ۷۰۰ بازدید از وبلاگ را یک هدف واقعگرایانه بدانید، اما تیم تولید محتوای شما مطمئن باشد که امکان دسترسی به آن در بازهی زمانی تعیین شده امکانپذیر نیست. بنابراین بعد از اینکه به واضح بودن و قابلیت دسترسی هدف تعیین شده فکر کردید از خود بپرسید:
- آیا من با تمامی افرادی که با این هدف درگیر خواهند بود، بحث کردم؟
- آیا به گفتههای آنها گوش فرا داده و یک هدف صحیح جمعی را اتخاذ کردیم؟
واقعی بودن
رویاهای بزرگی داشته باشید، اما نه خیلی بزرگ که امکان دستیابی به آنها وجود نداشته باشد.
اهدافی که بیش از حد بلندپروازانه هستند، هیچ سودی به شما نمیرسانند.
هنگامی که اهداف غیرواقعی تعیین میکنید، نه تنها به آنها نمیرسید، بلکه انگیزهی لازم برای ادامه را نیز نخواهید یافت. پس قبل از اینکه هدفی را انتخاب کنید، از خود بپرسید:
- آیا تیم من توانایی لازم برای رسیدن به این هدف را دارد؟
- آیا ما منابع لازم برای رسیدن به این هدف را داریم؟
- آیا نتیجه این هدف برای شرکت ما سودآور خواهد بود؟
محدود به زمان
اهدافی که شما تعیین میکنید باید در زمان مشخصی به اتمام برسند.
بدین ترتیب انگیزهی اعضای تیم شما نیز بالا خواهد بود تا برای رسیدن به آنها تلاش کنند.
اگر یک هدف هیچ بازهی زمانی مشخصی نداشته باشد، اغلب نادیده گرفته میشود و به اتمام نمیرسد.
به همین دلیل برای هر هدفی باید جدول زمانی مشخصی تعیین کرد.
اینکه در یک چهارم زمان کل به کجا خواهیم رسید، در نصف زمانی که تعیین کردیم کجا خواهیم بود و … .
بنابراین از خود بپرسید:
- چه زمانی باید به این هدف دست پیدا کنیم؟
- جدول زمانی ما برای رسیدن به هدف چگونه است؟
- آیا مراحلی وجود دارد که برای اولین باید آنها را انجام دهیم؟ چه موقع باید آنها را انجام دهیم.
اکنون میدانید که هدف شما چگونه باید تعیین شود.
اما برای اینکه اهداف SMART شما برای سایر اعضای تیم انگیزهبخش باشد، باید آن را جلوی چشم آنها قرار دهید.
البته این موضوع بستگی به شرایط فرهنگی شرکت شما دارد.
اگر یک تیم کوچک و بسیار صمیمی هستید، میتوانید این اهداف را روی مقوا نوشته و به دیوار بچسبانید. اما اگر شرکتی با قوانین خاص و تعیین شده هستید، میتوانید به صورت هفتگی جلساتی را تشکیل دهید و از افراد درگیر بخواهید تا در آن جلسه شرکت کنند، بدین ترتیب هم میتوانید انگیزهی دوبارهای به آنها ببخشید و هم اینکه از روند فرآیند کاری آگاه باشید.